0513 48 58 55Bereikbaar ma t/m vr 8.45 - 17.00 uur

Update

Juist in deze bijzondere tijd is het belangrijk dat mensen nog face to face gesprekken kunnen krijgen. Lees hier hoe Direct psycholoog hiermee om gaat.

volg teaser xs
volg teaser lg
volg teaser lg
volg teaser lg

Druk

Druk, druk, druk…
Wanneer u iemand vraagt: “Hoe gaat het?”, is de kans groot dat het antwoord luidt: “Goed! Wel druk”. Druk dus, we hebben het allemaal altijd ontzettend druk. En we begrijpen ook allemaal dat anderen het druk hebben, waardoor “druk” ineens een prima antwoord is. Maar waarmee zijn we dan zo druk? En kiezen wij daar zelf voor?
We hebben het druk met werken, maar vaak is het ook druk óp het werk. Bezuinigingen, personeelstekorten.. Allemaal begrijpelijk, de werkdruk blijft hierdoor oplopen. Prettig is anders. Dan is daar ook nog onze vrije tijd. Want we hebben een gezin, vrienden, hobby’s. En als het even kan is een avondje niks doen ook erg fijn. Geen wonder dat de agenda’s overlopen en dat we het altijd maar zo druk hebben. Toch?

Stresshormoon

Het kan ook zijn dat u vooral druk in uw hoofd bent. Herkent u het gevoel dat u nog allerlei zaken moet regelen en dingen moet doen, in een beperkte tijd? En dat u daar dan over na blijft denken, of dat u zich afvraagt of dat allemaal wel gaat lukken? Dit kan zorgen voor stressgevoelens. Stress is een breed begrip en er bestaan zeer veel definities van. Het stresshormoon cortisol heeft hier in elk geval wat mee te maken. Wanneer er sprake is van een bedreigende situatie wordt er meer cortisol aangemaakt, wat zorgt dat we beter om kunnen gaan met deze situatie. Een bedreigende situatie is per persoon verschillend. Waar de ene persoon enorm zenuwachtig wordt van het geven van een presentatie, kan iemand met hoogtevrees juist genieten van spreken in het openbaar. Deze laatste persoon krijgt misschien een paniekaanval op de Eiffeltoren, terwijl de eerste persoon daar juist geniet van het uitzicht.  Cortisol helpt dus om beter met dit soort situaties om te gaan. Wanneer iemand continu allerlei stresserende gebeurtenissen ervaart, kan het zijn dat de cortisollevels chronisch verhoogd zijn. Hierdoor kan het lichaam minder goed functioneren en kan de kans op bijvoorbeeld infecties verhoogd zijn.

Stress

Hoe staat stress nu in verhouding met het gevoel altijd maar druk te zijn? Druk zijn kan voor iedereen iets anders betekenen, de één kan hierdoor sneller of meer gestrest raken dan de ander. Stel dat u naar een verjaardag gaat met een notitieblok, en u gaat de hele avond turven hoe vaak mensen het woord ‘druk’ gebruiken. Inmiddels kan dat aantal aardig oplopen. En ergens is het ook ‘makkelijk’ om druk te zijn. U hoeft immers niet stil te staan bij álles, want u heeft het zo druk dat u zich moet focussen op dat wat belangrijk is (werk bijvoorbeeld). Hierdoor kan het zijn dat uw thuissituatie ondergeschikt wordt, wat voor spanningen kan zorgen. Door die spanningen (of stress) kunt u wellicht minder goed functioneren op uw werk, waardoor u langer bezig bent met bepaalde taken. Hierdoor loopt de werkdruk nog meer op… enzovoorts. Een vicieuze cirkel is geboren.

Mindfulness

Een manier om dit te doorbreken is mindfulness. Heel in het kort houdt dit in dat je door bewust stil te staan bij wat je op dat moment aan het doen bent, daar meer van kunt genieten. Dit kan je toepassen in je gehele levensstijl. Het kan gevoelens van stress verminderen of je helpen om hier beter mee om te kunnen gaan. Bij de praktijken van Direct-psycholoog wordt mindfulness toegepast.

Geschreven door Marjolein Hartgerink, psycholoog

Meer informatie

Vraag naar de mogelijkheden bij één van de praktijken van Direct-psycholoog in Drachten, Heerenveen of Zwolle. Wij helpen u graag verder.