0513 48 58 55bereikbaar ma t/m vr 8.45 - 17.00 uur
volg teaser xs
volg teaser lg
volg teaser lg
volg teaser lg

Onzekerheid en faalangst

Vind bij Direct-psycholoog de psycholoog die bij u past!
  • Geen wachtlijst
  • Persoonlijk advies
  • Korte lijn met uw psycholoog
  • Deskundig afsprakenbureau
Maak een afspraak
Iedereen voelt zich wel eens onzeker, dat is heel normaal. Maar sommige mensen voelen zich vrijwel altijd onzeker, wat zich uit in verlegenheid, weinig zelfvertrouwen, somberheid en angst. Mensen die hier last van hebben, hebben het idee dat ze dingen niet goed genoeg doen en dat ze minder kunnen dan anderen. Hierdoor denken ze dat ze falen en dit leidt vervolgens tot gevoelens van schaamte, schuld en boosheid. Mensen die erg onzeker zijn kunnen last hebben van angst wanneer ze een prestatie moeten leveren, omdat ze denken dat ze zullen falen. Deze specifieke angst die optreedt wanneer men moet presteren, wordt faalangst genoemd.

Symptomen

Angst

Mensen met faalangst kunnen zich heel goed voorbereid hebben voor een taak en weten dat ze het kunnen, maar zodra er een beoordelingsmoment komt, zijn ze toch heel erg bang om te falen. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke symptomen zoals een droge mond, klamme handen, een snelle hartslag, hoofdpijn en benauwdheid.

Negatieve gedachten

Mensen met faalangst hebben veel negatieve gedachten die hun prestaties nadelig beïnvloeden. Deze negatieve gedachten kunnen gaan over wat anderen van hen denken: ‘Ze vinden me dom’, ‘Ze lachen me vast uit’. Maar de negatieve gedachten kunnen ook gaan over zichzelf: ‘Zie je wel, ik snap het niet, ik ben dom’, of  ‘Ik kan ook niets’.

Overdreven voorbereiden of juist helemaal niets meer doen

Faalangstige mensen kunnen als reactie op hun faalangst zich overdreven gaan voorbereiden op een taak waardoor ze overmatig hard werken. Hierdoor behalen ze vaak ook goede resultaten en worden ze aangemoedigd door hun omgeving. Maar deze positieve prestaties worden door henzelf gezien als toevalligheden en ze blijven angst behouden om te falen. Mensen kunnen ook juist met passiviteit op faalangst reageren: de angst verlamt hen als het ware. In dat geval gaan ze juist helemaal niets meer doen om zo het falen te vermijden.

Concentratieproblemen

De sterke gevoelens van angst en de negatieve gedachten die mensen met faalangst hebben, zorgen voor concentratieproblemen. Ze zijn zo druk bezig met hun angst en negatieve gedachten dat hun denkvermogen blokkeert. Hierdoor halen ze uiteindelijk slechte resultaten op taken, wat hun eigen verwachting van falen weer bevestigt. Zo komen ze terecht in een vicieuze cirkel, want een volgende keer zijn ze nog banger om te falen.

Behandeling van faalangst

Het 4G-schema

Doordat faalangst voornamelijk in stand wordt gehouden door de eigen negatieve gedachten en negatieve verwachtingen is het belangrijk om in te zien hoe uw gedachten over een gebeurtenis uw gevoelens en gedrag kunnen beïnvloeden. Een psycholoog kan dit duidelijk maken met behulp van het 4G-schema. Het 4G-schema bestaat uit de onderdelen Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel en Gedrag. Het is niet de gebeurtenis zelf die bepaalt hoe we ons in een bepaalde situatie voelen. Het is onze houding ten opzichte van de gebeurtenis die dat bepaalt. Veel van de negatieve gedachten die mensen met faalangst aan een gebeurtenis koppelen zijn irreëel. Ze zien positieve eigenschappen en ervaringen over het hoofd en vergroten negatieve ervaringen juist extreem uit. Met behulp van het 4G-schema zal de psycholoog proberen duidelijk te maken welke negatieve gedachten opkomen bij een gebeurtenis en welk gevoel en gedrag daarvan het gevolg zijn, en samen met de persoon met faalangst proberen deze te vervangen door reëlere gedachten.

Eigen positieve eigenschappen ontdekken

Om irreële negatieve gedachten te vervangen door reële of functionele gedachten is het ook belangrijk dat de persoon met faalangst zich bewust wordt van zijn of haar eigen positieve eigenschappen. Uw eigen sterke kanten leren kennen zorgt uiteindelijk voor meer zelfvertrouwen.

Kunnen wij u helpen?

Ons afsprakenbureau is telefonisch 0513-48 58 55 en per chat bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.45 tot 17.00 uur.

Wanneer u contact zoekt buiten deze tijden kan u ons mailen op info@direct-psycholoog.nl dan nemen wij op zeer korte termijn contact met u op. U kunt ook het contactformulier invullen.

Neem contact met ons op