0513 48 58 55bereikbaar van ma t/m vr 8.45 - 17.00 uur
volg teaser xs
volg teaser lg
volg teaser lg
volg teaser lg

Relatietherapie

Vind bij Direct-psycholoog de psycholoog die bij u past!
  • Geen wachtlijst
  • Persoonlijk advies
  • Korte lijn met uw psycholoog
  • Deskundig afsprakenbureau
Maak een afspraak

Verwachtingen

Eén van de onderwerpen waar relatietherapie zich vaak op richt is ‘verwachtingen’. Wat verwacht men van elkaar, en zijn deze verwachtingen realistisch? Wanneer u verliefd wordt op iemand, plaatst u diegene vaak op een voetstuk. Dat voetstuk symboliseert allerlei irreële verwachtingen; hij/zij is perfect, begrijpt mij altijd, zegt altijd de goede dingen, is zo romantisch, enzovoorts. Met zulke verwachtingen is het onvermijdelijk dat uw partner vroeg of laat van dat voetstuk af zal vallen. Ook verwacht men vaak dat de ander wel zal veranderen. Mensen veranderen echter slechts in beperkte mate. Voor veel mensen kan het een moeilijke stap zijn om te aanvaarden dat de ander niet zal veranderen in de prins op het witte paard. Men kan ook verkeerde verwachtingen hebben van relaties in het algemeen (‘in een goede relatie is er nooit ruzie’, of een relatie moet altijd spannend zijn’) of verkeerde verwachtingen van zichzelf, bijvoorbeeld: ‘ik moet altijd zin hebben in seks’.

Communicatie

Ongeacht het doel waaraan wordt gewerkt in de relatietherapie, zal er altijd veel aandacht worden besteed aan de communicatie. Gedrag is door veel zaken te verklaren zoals iemands persoonlijkheid, stemming, biologische aanleg en bedoeling. De belangrijkste uitlokker van voor gedrag is echter interactie, oftewel het reageren op elkaar. Wanneer de onderlinge communicatie niet goed verloopt, kunt u elkaar ook niet duidelijk maken wat u graag anders zou willen zien en wat u wilt bereiken.
Communicatie kent twee niveaus: het inhoudsniveau en het betrekkingsniveau. Het inhoudsniveau gaat over wat er letterlijk wordt gezegd. Het betrekkingsniveau gaat meer over de manier waarop iets gezegd wordt, de relatie die u met de ander hebt, en wat u van de ander verwacht. Communicatie op betrekkingsniveau is te herkennen aan de non-verbale communicatie, zoals gezichtsuitdrukking en gebaren. Wanneer mensen ruzie hebben richten ze zich vaak op het inhoudsniveau terwijl het eigenlijk om het betrekkingsniveau gaat.

De XYZ-formule

De XYZ-formule kan partners helpen om concreet en specifiek te communiceren met elkaar. X staat voor het gedrag van uw partner dat u duidelijk kunt zien of horen. Y is de situatie waarin het gedrag van uw partner plaatsvindt. Dit kan bijvoorbeeld een tijdstip of een plaats zijn. Z is uw emotionele reactie; de gedachte of het gevoel dat het gedrag van uw partner veroorzaakt bij u.
Wanneer u wilt dat uw partner zijn of haar gedrag verandert, is de XYZ-formule een goede communicatiemethode. Door X (het gedrag) helder te omschrijven weet uw partner duidelijk welk specifiek gedrag u graag anders zou willen zien. Door Y (de situatie) te omschrijven krijgt uw partner een duidelijker voorbeeld en meer inzicht in de situaties waarin hij/zij dit gedrag vertoont. Daarnaast zorgt het omschrijven van Y ervoor dat u geen ineffectieve communicatie gebruikt door het gebruik van ‘altijd’ of ‘nooit’: bijvoorbeeld ‘jij doet altijd neerbuigend naar mij’. Het omschrijven van Z (hoe u zich erdoor voelt) zorgt ervoor dat uw partner meer begrip krijgt voor hoe hij/zij op u overkomt, en is de belangrijkste motivatie om zijn/haar gedrag te veranderen. Wat u dus tegen uw partner zegt is het volgende: “Wanneer jij X doet in situatie Y voel ik mij Z”. In deze zin zit dus geen expliciet uitgesproken opdracht naar uw partner om zijn/haar gedrag te veranderen, want dat zal waarschijnlijk alleen maar verdediging en weerstand oproepen. Kijk eens naar de volgende zin: “Wanneer jij een uur te laat komt (X: gedrag), terwijl wij een afspraak hebben (Y: situatie), dan voel ik me verdrietig en krijg ik het idee dat jij onze afspraak helemaal niet belangrijk vindt (Z: het gevoel en de gedachte die het bij u veroorzaakt)”. Deze zin klinkt heel anders dan de zin: “Jij bent altijd te laat!”.

Kunnen wij u helpen?

Ons afsprakenbureau is telefonisch 0513-48 58 55 en per chat bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.45 tot 17.00 uur.

Wanneer u contact zoekt buiten deze tijden kan u ons mailen op info@direct-psycholoog.nl dan nemen wij op zeer korte termijn contact met u op. U kunt ook het contactformulier invullen.

Neem contact met ons op